Zdrowy organizm= piękna skóra

Nie od dziś wiadomo, że na zdrowie człowieka wpływa wiele czynników do których zaliczamy: styl życia, środowisko, czynniki genetyczne, biologiczne i opiekę zdrowotną. Jak widać styl życia to czynnik, który w większości wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Składają się na niego elementy takie jak: aktywność fizyczna, zdrowa dieta, umiejętności radzenia sobie ze stresem czy stosowanie używek. Dzisiaj chcę przybliżyć Ci wpływ diety na skórę. W tym artykule znajdziesz przydatną ściągę, gdzie szukać poszczególnych składników pokarmowych – gorąco zachęcam, aby zapisać sobie ten link na przyszłość!

W naszej Klinice opieramy się na holistycznym, czyli całościowym podejściu do pielęgnacji twarzy i ciała, dlatego zalecamy stosowanie właściwej diety, uprawianie aktywności fizycznej i wprowadzenie suplementów, które dzięki synergistycznemu działaniu z naszymi zabiegami i kosmetykami mogą pomóc osiągnąć, wzmocnić i przedłużyć efekt działań prowadzonych przez naszych Kosmetologów. Za odpowiedni stan i piękny wygląd skóry w dużej mierze odpowiada prawidłowo zbilansowana dieta dostarczająca niezbędnych składników pokarmowych, takich jak białka, węglowodany, tłuszcze, składniki mineralne, witaminy i woda. Jednak żywność może mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na nasz organizm. W tej części artykułu omówimy sobie produkty pozytywnie działające na skórę.

Witaminy to podstawa!

Witaminy są związkami niezbędnymi do prawidłowego przebiegu procesów fizjologicznych i w większości muszą być dostarczane z żywnością.

  • Witaminy z grupy B zapobiegają zaburzeniom procesu keratynizacji, czyli prawidłowego rogowacenia. Szczególnie zalecane są przy skórze suchej, łupieżu, łojotoku czy właśnie zaburzeniach rogowacenia. W jakich produktach możemy znaleźć witaminy z grupy B? Dobrym źródłem tych witamin jest mleko i przetwory mleczne, jaja, suche nasiona roślin strączkowych, drożdże, ryby, mięso.
  • Witamina C odgrywa bardzo ważną rolę w syntezie kolagenu, który sprawia, że skóra jest gładka i dobrze napięta. Ponadto witamina ta spowalnia procesy fotostarzenia skóry, uszczelnia naczynia krwionośne, zmniejsza syntezę melaniny (odpowiadającej za przebarwienia), reguluje wytwarzanie łoju oraz usprawnia procesy gojenia się ran. Witamina C jest również silnym antyoksydantem – spowalnia proces starzenia się skóry. Witaminę tę możemy znaleźć w cytrusach, owocach dzikiej róży i jagodowych, w czarnej porzeczce, natce pietruszki czy papryce.
  • Witamina A (podobnie jak E) nazywana jest „witaminą młodości”, ponieważ opóźnia starzenie się skóry i uszkodzenia tkanek. Występuje w dwóch postaciach: retinolu i prowitaminy A – β-karotenu. Retinol bierze udział w keratynizacji naskórka i hamowaniu aktywności gruczołów łojowych. Stymuluje również wytwarzanie włókien kolagenowych oraz jest silnym przeciwutleniaczem (wychwytuje i stabilizuje reaktywne formy tlenu, chroniąc błony komórkowe przed niszczeniem). β-karoten ma zdolność do kumulowania się w skórze, wiązania rodników tlenowych i zapobiega negatywnym skutkom wywołanym przez promieniowanie UVA. β-karoten występuje w żywności pochodzenia roślinnego (marchew, natka pietruszki, jarmuż, szpinak, brokuły, morele, melon), a retinol w żywności odzwierzęcej (podroby, jaja, sery, masło).
  • Witamina D, razem z witaminami E i C, może wykazywać działanie ochronne przeciwko negatywnym efektom wywołanym promieniowaniem UV. Witamina ta powstaje w organizmie człowieka głównie poprzez syntezę skórną dzięki promieniowaniu słonecznemu, natomiast w mniejszym stopniu pozyskuje się ją z dietą (główne jej źródła to tłuste ryby morskie i jaja).
  • Witamina E to przede wszystkim silny antyoksydant i narzędzie przeciwstarzeniowe. Zapewnia stabilność błon komórkowych, działa przeciwzapalnie, wpływa pozytywnie na stan nawilżenia skóry, przyśpiesza gojenie ran. Możemy ją znaleźć w olejach roślinnych, orzechach, nasionach, kiełkach zbożowych i pełnoziarnistych produktach zbożowych.
  • Witamina K odpowiada za krzepliwość krwi, czyli jest niezbędna dla osób ze skórą naczyniową i rozszerzonymi bądź popękanymi naczyniami krwionośnymi. Łatwo ją znaleźć w produktach spożywczych, ponieważ występuje przede wszystkim w ciemnozielonych warzywach liściastych (szpinak, sałata, botwina, warzywa kapustne).


Mikro- i makroelementy kluczem do pięknej cery

 

W tym akapicie pokrótce przybliżę Wam działanie mikro- i makroelementów, ponieważ i one nie są obojętne dla naszej skóry i warto wiedzieć jak na nią wpływają oraz w jakich produktach ich szukać. W skład makroelementów wchodzą:

  • wapń wpływa na szybszą możliwość regeneracji skóry i gojenie się ran, a także łagodzi alergiczne zmiany skórne. Najlepszym źródłem jest mleko i przetwory mleczne, konserwy rybne, jarmuż i inne warzywa kapustne.

  • siarka– uczestniczy w procesach regeneracji skóry, ma działanie antyseptyczne i bakteriobójcze. Niedobór może objawiać się szybszym starzeniem się skóry oraz nadmiernym przetłuszczaniem i rogowaceniem. Bogate w siarkę są: żółtko jaja, mięso, drób i ryby, mleko i przetwory mleczne.

  • magnez– utrzymuje uwodnienie wewnątrz komórek. Niedobór tego pierwiastka może nasilać takie objawy jak zaczerwienienie skóry czy wyprysk kontaktowy. Magnez występuje w zielonych częściach roślin, kiełkach zbóż, otrębach, produktach zbożowych z pełnego przemiału, orzechach, bananach, kukurydzy czy kakao.

  • potas– jest odpowiedzialny za gospodarkę wodno-elektrolitową i równowagę kwasowo-zasadową. Objawami niedoboru ze strony skóry mogą być zmiany trądzikowe oraz suchość skóry. Potasu warto szukać w suchych nasionach roślin strączkowych, ziemniakach, pomidorach, kapuście, bananach czy śliwkach.

  • sód– odpowiada za podobne procesy jak potas. Wiemy, że szczególnie niepożądanym efektem jest jego nadmiar, który powoduje występowanie obrzęków, sprawia, że skóra jest nieodpowiednio nawilżona i wygląda na matową, zmęczoną. Ponadto nadmiar tego pierwiastka wydalany jest także przez skórę, powodując jej podrażnienie oraz zaostrzając zmiany trądzikowe i stany zapalne. Źródłami sodu są wędliny, sery podpuszczkowe, solone przetwory rybne i pieczywo.

Mamy także mikroelementy do których możemy zaliczyć:

  • miedź- bierze udział w syntezie kolagenu i elastyny, a zatem bezpośrednio wpływa na wygląd naszej skóry. Warto ją spożywać w produktach takich jak orzechy, migdały, ostrygi, zielone warzywa liściaste i produkty zbożowe z pełnego przemiału.
  • żelazo- jest niezbędnym składnikiem do transportu tlenu w organizmie. Nie wolno dopuścić do jego niedoboru, ponieważ może to się objawiać bladością skóry i błon śluzowych, pęknięciach w kącikach ust i zasinieniach w okolicach oczu. Skóra jest sucha i szorstka, a włosy i paznokcie osłabione, z tendencją do łamliwości. Żelazo można znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego: podroby, mięso i przetwory mięsne, ryby, drób, żółtka jaja.

  • selen- ma działanie antyoksydacyjne, chroni komórki przed szkodliwym działaniem reaktywnych form tlenu, ale także przed uszkodzeniami wywołanymi przez promieniowanie UV i nowotworami skóry. Niedobór selenu to przedwczesne starzenie się skóry, więc warto sięgać po orzechy brazylijskie, otręby, kiełki zbożowe, grube kasze i ryby morskie, bo są bogate w ten istotny dla naszej skóry składnik.

  • cynk- odgrywa równie ważną rolę w odpowiednim funkcjonowaniu skóry. Jego niedobór objawia się występowaniem zmian ropnych, trądzikowych i nadmiernym wydzielaniem sebum. Warto go szukać w mięsie i przetworach mięsnych, mleku, suchych nasionach roślin strączkowych, jajach i produktach zbożowych z pełnego przemiału.

  • krzem- to bardzo istotny pierwiastek biorący udział w syntezie włókien kolagenowych, elastyny i kwasu hialuronowego. Wspomaga również w leczeniu stanów zapalnych skóry, trądziku oraz przyśpiesza regenerację naskórka. Ponadto działa profilaktycznie w starzeniu się skóry. Źródłami krzemu są produkty zbożowe z pełnego ziarna, otręby, kiełki, skrzyp polny i pokrzywa.

Nie zapominajmy o wodzie!

Woda ma ogromny wpływ na nasz organizm, bowiem składa się on w 60-70% właśnie z niej! Nawodnienie organizmu jest jednym z czynników wpływających na wygląd skóry. Jej prawidłowa ilość poprawia przepływ krwi w naczyniach skóry, a co za tym idzie zwiększa się jej ukrwienie, elastyczność i jędrność. Pamiętajmy, że skóra odwodniona zaczyna szybciej się starzeć, staje się poszarzała i wiotka. Dlatego tak ważne jest, by nawilżać skórę nie tylko od zewnątrz stosując odpowiednie kremy, ale również wewnętrznie pijąc codziennie optymalną ilość wody. Średnie zapotrzebowanie na wodę dla osoby dorosłej to 2000-2500ml/dobę.

Prawidłowo zbilansowana dieta stanowi podstawę zachowania zdrowia i urody, więc warto wiedzieć więcej i jeść lepiej. Pamiętaj, że wpływ diety na skórę jest ogromny! Polecam przeczytać ten artykuł kilka razy dzięki czemu łatwiej zapamiętasz i utrwalisz przyswojone informacje, a już dzisiaj zachęcam Cię do kolejnej części, w której dowiesz się czego unikać w diecie, a także poznasz zdrowe i proste przepisy na pyszne koktajle, które idealnie sprawdzą się do pracy czy na uczelnię! W Esencji działamy kompleksowo, dbając o Ciebie z każdej strony

P.S. jeśli nie możesz przekonać się do picia czystej wody, zdradzę Ci mój tip- dodaj do niej owoców lub gałązki pietruszki, mięty, bazylii, rozmarynu. Poeksperymentuj picie wody o różnych temperaturach- zimnej, letniej, ciepłej czy gorącej. Ponadto zdecydowanie wolę pić wodę z kieliszka do wina z cienkiego szkła niż ze szklanki. Testuj i odnajdź swój sposób picia wody!

Szukasz pomysłu na prezent?

Godziny otwarcia

Mamy elastyczne godziny otwarcia, w zakresie: Pon – Pt: 9:00 – 20:00 Sob: 09:00 – 14:00
Parking przed gabinetem
Darmowe Wi-Fi
Karta Seniora
Możliwa płatność kartą
Karta dużej rodziny
Karta Młodzi w Łodzi